Rodzaje i zastosowanie żurawi HDS

Rodzaje i zastosowanie żurawi HDSGdy wyobrażamy sobie w naszej głowie, jak mógłby wyglądać klasyczny żuraw HDS, prawdopodobnie mielibyśmy przed oczami dosyć prostą konstrukcję, z charakterystycznym chwytakiem. Jednak jest to dość ogólne ujęcie problemu.

Tak naprawdę, żurawie te są bardzo zróżnicowane pod względem funkcjonalności. Jak więc łatwo się domyślić, ich budowa będzie w znaczny sposób odbiegać od tego, co akurat sobie wyobrażamy.

Żurawie ogólnego zastosowania

Tego typu żurawie, charakteryzują się tym, że... można je wykorzystywać wszędzie. Jednak jak wiadomo, urządzenia o charakterze uniwersalnym, często bywają zawodne. Jak więc nietrudno się domyślić, żurawie te niekoniecznie spełnią wszystkie pokładane w nich zadania.

Jak są one zbudowane? Tutaj zasada jest dosyć prosta. Tego typu żurawie, najczęściej oparte są na konstrukcji samochodu. W ten sposób, można je bardzo szybko przetransportować w żądane miejsce. Żurawie te, to dość sztywne konstrukcje oparte na podwoziu samochodu. Mogą one obracać się dowolnie w osi poziomej, a z kolei obrót w osi pionowej, zapewnia wysięgnik o regulowanej długości.

Żurawie przemysłu drewnianego

Często spotykane, są również żurawie w przemyśle drewnianym. Mają one nieco inny kształt, dostosowany do konkretnych zadań. Nie posiadają one haka, gdyż nie ma takiej potrzeby. Po prostu posiadają one specjalny chwytak, za pomocą którego można chwytać wybrane elementy ściętych drzew.

Z reguły, są one nieco mniejsze od ich tradycyjnych odpowiedników. Tym samym, można nimi łatwiej dotrzeć do świeżo ściętego drewna, które może znajdować się w bardzo niedostępnym terenie.

Żurawie przeładunkowe

Ogromną rolę w transporcie, odgrywają również... żurawie przeładunkowe. Są to specjalne żurawie, które najczęściej są usytuowane zaraz za kabiną kierowcy. W ten sposób, można nimi szybko przetransportować wybrany towar. Ponadto, dzięki poruszaniu się na mobilnej platformie, są one bardzo mobilne.

Po co montować żurawie zaraz za kabiną kierowcy? Odpowiedź jest prosta - dzięki temu, znacznie usprawniamy pracę firm transportowych. Rozładunek i przeładunek towarów i ładunków, jest znacznie szybszy i wygodniejszy.

W tej grupie żurawi, możemy wydzielić kilka ich charakterystycznych form. Są to między innymi:

  • żurawie przeładunkowe, które zamontowane w tylnej części pojazdu posiadają wbudowaną skrzynię ładunkową
  • żurawie przeładunkowe, zamontowane w środkowej części pojazdu.

Obydwie formy żurawi, różnią się pomiędzy sobą szczegółami technicznymi. Dzięki usytuowaniu żurawia w różnych częściach pojazdu, możemy transportować przedmioty o różnych rozmiarach i zróżnicowanym kształcie, takie jak np wózek widłowy czy kontenery transportowe.

Podsumowanie

Żuraw HDS, niejedno ma oblicze. Podobnie zresztą jak inne formy żurawi, takie jak na przykład żuraw wieżowy. Różne jego formy, są dostosowane do konkretnych, często bardzo szczegółowych i specjalistycznych zadań. Niektóre z różnic są wręcz kosmetyczne. Mimo to, mają one kolosalny wpływ na zasadę działania żurawia HDS i specyfikę jego pracy.